De eerste week - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Saskia Kok - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Saskia Kok - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Saskia

23 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hallo,

Woensdag was de laatste stage en werkdag. Ik dacht daarna rustig naar huis te gaan en in mijn eentje te eten. Maar toen ik de keuken in kwam zat het vol met de familie. Ik was heel verrast. Iedereen bleef eten en het was heel gezellig. Een uur later kwamen opeens mijn vriendinnen aan. Ik had dit ook echt niet verwacht. Ze hadden een poster gemaakt met foto’s en stukjes tekst. Ik was er heel erg blij mee en ik heb hem nu in het huisje hangen!  Bedankt allemaal!

Donderdag ging ik spullen inpakken en vrijdag was het zover na een lange vlucht van 11 en een half uur waren we eindelijk in Zuid-Afrika. Hans en Joke stonden ons al op te wachten. Daarna reden we naar het bed en breakfast. De volgende dag reden we naar Nieuwoudtville. Het is landschap is erg mooi. Wel heel droog en grote stukken onbewoond. Het is ontzettend mooi weer, wel warm. Ik was gelijk na een half uur zon verbrand. (ik had me nog wel ingesmeerd)
Toen we aankwamen gingen we braaien (barbecueën) met Hans en Joke en de mensen waar we slapen, Chris en Margie. Het dorpje is niet erg groot. Ook is er niet veel te doen en zijn er een paar hele kleine winkeltjes. De grote supermarkt is 3 kwartier rijden. Je ziet in het drop wel verschil tussen arm en rijk. Arm en rijk leeft hier ook gescheiden. De arme leven wel in huizen, maar hebben soms niet veel. Sommige kinderen lopen ook op blote voeten en in te kleine, kapotte kleren. Heel sneu om te zien.
Maandag was onze eerste stage dag. We werden welkom geheten en rond geleid. De kinderen kwamen woensdag pas. Verder gingen we helpen met de klassen in orde maken. Dinsdag gingen we verder helpen. Het is wel boven de 35 graden dus het spullen sjouwen was wel zwaar. De taal lijkt erg op Nederlands maar is nog best moeilijk te verstaan
Woensdag waren de kinderen er. Ik ging bij graad 3 kijken (groep 4). Er waren niet veel kinderen, omdat de kinderen die ver weg wonen met busjes komen, maar die busjes rijden waarschijnlijk maandag pas. Donderdag ging ik bij graad 6 (groep 7) kijken en vandaag graad 4 (groep 5).
Het is heel anders dan in Nederland. Het woord discipline kennen ze wel. Recht zitten en in rijen staan, niet praten tijdens de les en niet onbeleefd zijn. Anders krijg je straf en dat is niet al te fijn bij sommige leraren. Sommige leraren schreeuwen ook gerust de hele dag.
De kinderen zijn erg lief en kijken erg tegen me op merk ik. Ze gaan aan me haar zitten of aan mijn huid voelen. Ook stonden ze gister bij het hek naast ons huisje. Juffrouw Saskia. Kom je more in graad 3? En handkusjes geven. Heel lief! Het verstaan gaat al steeds beter. Al praten de kinderen vaak zacht en binnensmonds, dat maakt het dan moeilijker om het te verstaan.

Het is baie warm weer gelukkig zijn de scholen vroeg uit. Om 1 uur al en dan zijn de leraren ook gelijk weg.



Ik zal ook wat foto’s op mijn blog plaatsen die ik afgelopen dagen gemaakt heb.


Ik heb een ontzettend leuke eerste week gehad, veel lieve mensen leren kennen en ervaringen opgedaan.
Jullie horen snel weer van mij

Liefs,
Saskia

  • 23 Januari 2015 - 21:06

    Linda Kok:

    Hey Saskia,

    Heel leuk om te lezen!! Zal je blog zeker bij houden, ben erg nieuwsgierig naar je verhalen. Heel veel plezier daar!!


    Groetjes uit een zonnig (maar niet zo heet als bij jou) Californië

    Linda

  • 24 Januari 2015 - 10:41

    Annette:

    Ha Saskia, ik zit hier bij oma en die laat me je blog zien. Leuk om te lezen dat je het zo goedmnaarnje zin hebt en wat een lieve kindjes op de foto. Geniet ervan daar en groet, Annette

  • 24 Januari 2015 - 13:27

    Oma:

    Hoi saskia , goed verslag van jou.nou ik denk zo te horen dat je een beetje jaloers op ons weer bent er ligt hier n.l. een laagje sneeuw , zou je wel even in willen rollen denk ik , maar ik ben weer jaloers op jullie zon Zie je het is ook nooit goed, geniet er maar van en ik hoop dat de tijd snel gaat voor jullie want dan heb je het naar je zin groetjes oma

  • 24 Januari 2015 - 18:14

    Saskia Kok:

    Nou oma ik heb dan toch liever de zon! Vandaag was het al wat kouder en bewolkt!

  • 24 Januari 2015 - 18:31

    Nikki:

    Hoi Saskia.
    Wat leuk om dit te lezen en je foto's te zien. Ik ga je zeker 'volgen'.
    Geniet!
    Liefs Nikki

  • 24 Januari 2015 - 20:45

    Laura:

    Wauw Sas!! Wat leuk om dit te lezen!
    Ik vind t echt super wat je doet!
    Have fun,
    Dikke knuffel!

  • 27 Januari 2015 - 10:50

    Steef:

    Hoi Saskia,
    Een leuke eerste week, zoals je dat beschrijft. In je verslag schrijf je dat er een groot verschil is tussen arme en rijke kinderen. Op de foto met de kinderen in de klas dragen ze allemaal een school uniform. Dit is verplicht, maar is deze kleding dan eigendom van deze kinderen?
    Jij kunt de kinderen moeilijk verstaan, maar kun jij je dan verstaanbaar maken?

    In ieder geval nog veel plezier
    Groetjes
    Steef

  • 27 Januari 2015 - 14:37

    Saskia Kok:

    hoi Steef,
    Ze zijn verplicht om uniformen aan te schaffen. Sommige school uniformen zijn ook kapot (maar dit valt nog mee), vooral als ze eigen kleding aan hebben, buiten school zie je de verschillen. Ook de huizen waarin ze wonen. De een woont in een mooier huis dan de ander. Ik denk wel dat de kleding dan eigendom is van de kinderen.

    Het verstaan gaal al steeds beter. Ik heb vandaag les gegeven aan een deel van groep 8. Ze hebben de opdracht begrepen en later heb ik gym gedaan en daar hebben ze het ook begrepen wat ze moesten doen.
    Dus het verstaanbaar maken gaat ook steeds beter. Het voordeel is wel bij de hogere groepen kan je heel soms terug vallen op Engels.

    Groetjes, Saskia

  • 29 Januari 2015 - 15:37

    Lieke:

    Hoi Saskia,

    Via Facebook heb ik je pagina gevonden. Wat ontzettend leuk voor jou en Danielle dat jullie grote avontuur eindelijk maar toch begonnen is. Zo te lezen vermaken jullie je al goed. Leuk om te lezen dat de leerlingen je al zo waarderen. Ook leuk om de foto's van je stage te zien, dat geeft een mooi beeld.

    Veel succes en plezier de komende maanden, maar dat komt helemaal goed volgens mij! Vergeet er ook niet goed van te genieten, want voordat je het weet zit je weer in het koude en regenachtige Nederland.

    Groetjes, Lieke (oude slb-er van ROC MN)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Saskia

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 9655

Voorgaande reizen:

31 Januari 2019 - 11 Juni 2019

Suriname

16 Januari 2015 - 06 April 2015

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: