Dansen en handenwassen - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Saskia Kok - WaarBenJij.nu Dansen en handenwassen - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Saskia Kok - WaarBenJij.nu

Dansen en handenwassen

Blijf op de hoogte en volg Saskia

11 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hallo allemaal,

Ik heb weer een bijzondere week achter de rug.

Maandag middag ging ik bij graad 6 kijken. De docent speelde onder het werken Afrikaanse muziek. De kinderen begonnen een beetje mee te dansen en mee te zingen. Ik zei dat de kinderen in Nederland dat niet zo snel zouden doen. Hij vroeg toen of ik Nederlandse muziek mee kon brengen.
Op woensdag had ik muziek meegenomen, van Guus Meeuwis, Nick en Simon tot carnavals muziek. De kinderen keken eerst een beetje raar op, hoe kan je hier op dansen? Later kwam per spoor op van Guus Meeuwis. Dit vonden ze een leuk nummer. Die wilden ze nog een keer horen. Ik vroeg toen aan de meester of ik aan het eind van de les met ze mocht dansen. En dat deed ik toen, heel leuk! De kinderen vonden het geweldig. Daarna kwam een onderwijsassistent van graad R, omdat de juf die er eigenlijk les hoorde te geven er niet was. De kinderen vroegen aan mij of ze buiten nikkies mochten spelen. Ik zei dat ze dat aan de andere juf moesten vragen, want ik geef hier geen les. Maar die vrouw vroeg het ook aan mij. Dus ik heb de kinderen mee naar buiten genomen. Die kinderen die af waren gingen naar mij en dansen op de muziek.

De volgende dag ging ik naar graad 7. De kinderen gingen buiten nikkies spelen. De leraar en ik deden ook mee. De kinderen waren verbaasd dat ik zo snel was. ‘’Ai, juffrou jy is vinnig’’: zeiden ze dan. Vinnig betekent snel. Het was leuk om mee te doen, maar ontzettend warm midden op de dag. Toen ze klaar waren zou de schoolhoofd komen om les te geven. Maar die kwam maar niet dus ik besloot hier ook te dansen, want de kinderen werden heel druk. Toen kwam het schoolhoofd binnen en vroeg of de kinderen aan het raas waren. Ik zei: ‘nee, ik ben aan het dansen, maar ik ben klaar dus je kan beginnen.’ Hij zei nee ga maar door en liep zo de klas uit. Dus ik ging even door en aan het eind kwam hij weer.

Op vrijdag hebben we lekker pizza gegeten met Chris en Margie bij de Blikbazar. Er waren nog meer mensen die we vaker hebben gezien. Heel gezellig maar wel verwarrend al die talen door elkaar, Engels, Afrikaans en Nederlands.
Zaterdag zijn we naar het strand gegaan en hebben langs de kust een wandeling gemaakt. Wauw, wat was dat mooi, met de ruige rotsen en woeste zee. Aan het eind van de wandeling gingen we bij een restaurant op een pier eten. Baie lekker was het eten! Ik heb inktvis gegeten.
Zondag gingen we weer ontbijten in het café waar we vaker zijn geweest. Gezellig en veel en vet eten, en dat ’s ochtends! Daarna zijn we gelijk door gereden naar de Gifberg, we moesten achterin het bakkie zitten, omdat de vriendinnen van Joke ook mee gingen. Het was een warme en hobbelige rit, maar ik heb wel gelachen. Ik zag Danielle vliegen.

Deze week hebben de kinderen toets week. Daarom gingen we een dagje bij de kombuis helpen. Wat een grote pannen zeg! Danielle schepte de rijst op en ik de saus. De kinderen waren heel verbaasd dat wij er opeens stonden. Ai, juffrou gaan vir ons kos skep! Zo hebben we voor ruim 400 kinderen eten geschept. Daarna moesten we wel alle borden en lepels afdrogen.

Er heerst hepatitis op school en dat wordt onder andere overgedragen door vuile handen.
Dinsdag zou Danielle handenwasles geven aan graad 3. Maar dat kon op het laatste moment toch niet. Toen zei de juf van graad 1 dat het daar alleen vandaag kon. Ik zou die graad eigenlijk de volgende dag doen. Ik heb toen even snel bedacht hoe ik het aan ging pakken en de spullen samen met Danielle verzameld. De les ging erg goed. De kinderen vonden het leuk en hun handen ruiken weer naar roosjes. We wat hebben kleine zeepjes gekregen van Chris en Margie en hebben zelf ook een doos met zeepjes gekocht om aan de kinderen mee te geven. Zo kunnen ze thuis ook hun handen wassen, anders wordt er niks gedaan met wat we ze geleerd hebben.

Vandaag heb ik ook handenwasles gegeven aan graad 3. Aan het eind vroeg ik hoe je handen nu ruiken, LEKKER! zeiden ze dan. Heel leuk om die blije gezichten te zien.

Ik ga morgen aan de laatste graad handenwasles geven. Heb er zin in!

Liefs, Saskia

  • 11 Maart 2015 - 19:05

    Renate:

    Lieve Saskia,

    Leuk te horen wat je allemaal in de graden hebt gedaan. Ik hoop dat je het allemaal nog wel leuk vindt met zo'n druk schema. Ik weet niet wat nikkies is maar dat vertel je dan later maar. En je zegt dat je Daniëlle zag vliegen maar weet je zeker dat je geen zonnesteek hebt opgelopen? Als je mensen ziet vliegen klopt er iets niet.

    Hier gaat alles goed het is alleen wel koud en mistig s'ochtends op de fiets. Maar dat gaat volgens mij snel veranderen en kan ik mijn zomerjas aantrekken.

    Nou rode kreeft ik hoor nog van je.

    Groetjes,
    Renate

  • 11 Maart 2015 - 22:25

    Gerard:

    Lieve Saskia,

    Ik lees net je verslag. Je ziet aan de foto's dat de kinderen veel plezier beleven in de lessen van jullie. Jullie doen goed je best en het werkt. Dat maakt het extra leuk. Ik zie dat je in hele grote pannen kunt roeren. Dan kan je straks thuis vast ook wel in kleine pannen roeren. Ik hoop dat de kinderen blijven handen wassen zodat er minder kinderen ziek worden.

    Het ziet er mooi uit daar aan het stand. Ik ben erg benieuwd en krijg steeds meer zin in ons vertrek naar jullie. We (vooral Mama) zijn volop bezig met de voorbereidingen.

    Kusjes van je vader.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Saskia

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 9660

Voorgaande reizen:

31 Januari 2019 - 11 Juni 2019

Suriname

16 Januari 2015 - 06 April 2015

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: