Saskia Vonk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Kok - WaarBenJij.nu Saskia Vonk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Kok - WaarBenJij.nu

Saskia Vonk

Blijf op de hoogte en volg Saskia

26 Februari 2019 | Suriname, Paramaribo

Ik zit hier nu een maand. Ondertussen wen ik steeds meer aan de cultuur en heb mijn draai gevonden in het huis. Stage is nog wel erg wennen.
De tweede stagedag zag ik mijn mentor niet ‘s ochtends. Ik vroeg aan de kinderen waar ze was. Ze zeiden dat ze misschien wat later was. Na de vlaggen ceremonie was ze er nog steeds niet. Toen ik de kinderen naar binnen had gestuurd ben ik toch maar even naar de directrice gegaan. De directrice zei dat ze zich ziek had gemeld. Toch fijn dat ze het zo vroeg aangaf… Ze vroeg daarna of ik alleen voor de klas wilde staan of dat ze iemand moest regelen. Ik vroeg mij af of dat wel ging gebeuren en wie er dan zou komen, dus besloot ik het zelf te proberen. Op het programma stond vooral overschrijven. Niet heel leuk om te geven, maar het moest.
De leerlingen kunnen soms heel druk zijn, dit vind ik lastig. Ze zijn niet gevoelig voor complimenten en vinden het alleen maar gek, maar de hele dag mopperen is ook niet wat ik fijn vind. Het is nog een beetje zoeken hoe ik dit het beste kan aanpakken. De stagedagen erna was Juffrouw Dyanti er weer. Soms zijn ze de hele dag aan het overschrijven, wat voor mij saai is. Soms loopt ze opeens weg en sta ik weer alleen voor de klas en is het flink aanpoten zonder voorbereiding.

Een week later moest ik weer alleen voor de klas staan, het kindje van mijn mentor lag in het ziekenhuis. Het was iedere dag weer de vraag of ze kwam, dus ik kon niets voorbereiden.
Ik heb de wisbordjes geïntroduceerd die ik vanuit Nederland heb meegenomen. Dit zijn bordjes waar de kinderen hun antwoord op kunnen zetten als je een vraag stelt, zo moet iedereen nadenken. Dit was een groot succes! Ook heb ik een beloningsysteem met de kinderen gemaakt waar ze moeten werken aan een doel wat ik met de kinderen bedacht heb. De kinderen die het doel het beste gehaald hebben krijgen een kleine beloning (sticker). Dit heb ik gedaan, omdat ik niet de hele dag wil mopperen en straffen uitdelen of met straffen wil dreigen. Het werkte super goed. De leerlingen hebben de hele dag heel goed gewerkt. Ik merk door te proberen en met een positieve insteek dat het steeds beter gaat.

Naast het vele (kuch) stage lopen, 3 halve dagen per week, probeer ik ook wat van het land te zien. Ik ben twee weken geleden op dolfijnen en kaaimannen tour geweest met een aantal meiden van de Marnix. We hebben van heel dichtbij dolfijnen gezien en ik heb een kaaiman vast mogen houden. Heel gaaf 
Ook zijn er regelmatig feestjes waar we heen gaan. Ik leer steeds meer mensen kennen, heel gezellig allemaal. Afgelopen weekend zijn we op trip naar het binnenland gegaan, met een groot deel van mijn huisgenoten, andere stagiaires en een aantal Surinamers als gids. Het was een hele tocht. Eerst ruim 2 uur met de auto en daarna 4 uur met de boot door de jungle. Wat is de natuur mooi, daardoor maakte de lange bootreis niet uit. We kwamen aan op een klein eilandje voor onszelf. We konden naar kleine watervallen zwemmen. Het was heerlijk. In de avond hebben we een prachtige sterrenhemel gezien en een aantal vallende sterren, om ons heen vlogen vuurvliegjes. We sliepen in een hangmat die we ophingen in een huisje met alleen een dak en een paar palen. Tot mijn grote verbazing heb ik prima geslapen. De volgende dag hebben we kennis mogen maken met de dieren populatie van de jungle. Er kwam een GIGANTISCHE spin uit iemands schoen (leek op een vogelspin). Later viel er (een iets kleinere) spin in mijn hangmat. Ik heb nog nooit zo snel de hangmat uitgesprongen.
Tijdens een jungle tocht werden we aangevallen door ‘gemuteerde’ bijen, ze waren zo groot en agressief! We zijn bijna allemaal meerdere keren gestoken. Onderweg nog een slang gezien. Aan het eind van de jungle tocht moesten we een kleine steile berg op, de ananasberg, waar ananassen groeien. We hadden een mooi uitzicht vanaf daar. De dorpen waar we doorheen liepen waren heel primitief. Ze geloven nog in verschillende goden en wassen zichzelf, hun kleren en de afwas in de rivier.
‘s Avonds zagen we iemand die aan het vissen was met pijl en boog, het lijkt of je 100 jaar terug in de tijd bent. Om het af te maken is er het hele weekend door de gidsen lekker (pittig) gekookt. Helaas moesten we na dit prachtige weekend weer terug naar de drukke stad, al denk ik dat ik snel terug ga naar de jungle.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Saskia

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 9652

Voorgaande reizen:

31 Januari 2019 - 11 Juni 2019

Suriname

16 Januari 2015 - 06 April 2015

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: