Les geven en sportdag - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Saskia Kok - WaarBenJij.nu Les geven en sportdag - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Saskia Kok - WaarBenJij.nu

Les geven en sportdag

Blijf op de hoogte en volg Saskia

01 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hallo allemaal,

De week is weer voorbij gevlogen en er is veel gebeurd!

Maandag ochtend gingen we vroeg oefenen voor de atletiek. Dan gaan ze rondjes rennen. De meesten doen dat op blote voeten en met die steentjes is dat geen pretje. Daarna ik bij graad 2 kijken (groep 3). De kinderen moesten de dagen van de week opnoemen, de maanden enz. Toen de juffouw vroeg hoeveel dagen er in een week zaten zeiden de kinderen 5, maar ze bleef het maar vragen. Dus ik stak stiekem 7 vingers in de lucht. Toen zeiden de kinderen het wel goed. Daarna moesten ze met een telkaart tellen. Als je je vingers niet goed had dan sloeg ze met de stok op de vingers (niet hard, maar heel fijn is het niet). Daarna gingen ze rekenen, 1 kind was niet lekker en moest buiten zitten. Ik nam later zijn schrift mee en ging hem buiten helpen. Daarna ging ik naar binnen, ik zag dat een groepje moeite had. 2 Kinderen snapte het na mijn uitleg, maar 1 kind kon niet eens de kleuren opnoemen en tellen. En als ik iets tegen hem zei dwaalde zijn concentratie al weer af. Ik had het later aan Hans en Joke gevraagd en dat is waarschijnlijk een kindje met het alcoholsyndroom. Heel zielig vond ik het.

Dinsdag waren er docenten niet dus werd er aan ons gevraagd of wij voor de meisjes van graad 7 (groep 8) wilden staan. Er gingen een paar onderwijzers (zoals ze dat hier noemen) de atletiekbaan klaar maken met de jongens van graad 7. Ik heb de meisjes toen naar binnen gestuurd. Ik zag dat er een paar klaar stonden om te bidden wat ze normaal doen. Dus ik zei ga maar bidden in de hoop dat ze het snapte en dat deden ze. Daarna heb ik uitgelegd dat wij vandaag les geven en heb een teken opdracht uitgelegd. Dit ging erg goed! Daarna had Daniëlle een klein bal spel gedaan. Na de pauze had ik nummervoetbal gedaan. Ze luisterde erg goed naar me. Ook toen er wat onenigheid ontstond luisterden ze ook erg goed naar me en was het snel opgelost.

Woensdag moesten we voor graad 4 staan. Wel 49 kinderen! We hebben ze laten tekenen en buiten een spel gedaan. Het is hier wel lastig om buiten een spel te doen met zo’n grote groep dus hadden we de groep in tweeën gesplitst en ieder met de helft een spel gedaan. Verder was het in de school chaos, leraren waren weggelopen dus de kinderen liepen over tafel, andere klassen in en zaten zichzelf onder het krijt te smeren en in een andere klas hadden ze de deur van binnen op slot gedaan. Toen veel later de juf weer terug kwam was ze ontzettend boos geworden. Maar ik vind het gek dat je de klas zo lang alleen laat. Ze zeggen dat het na de atletiek wel minder chaotisch wordt.
Ik had heel lief een kaartje gekregen in de pauze van een meisje van graad 7. Die hadden ze bij Yara gemaakt. Er stond op dat ons graad 7 geniet heb. ’s Avonds hadden we gegeten bij Hans en Joke. We hebben ook schildpadden geaaid en een gekko op de muur gezien, maar toen we thuis kwamen stond er een minder leuke verrassing op ons te wachten. Toen ik aan het drinken was kwam er een red roman (soort mega spin) om de hoek gelopen. Het kwam snel op me af dus ik ben gillend weggerend en op Danielle haar bed gesprongen. Ik heb Hans gebeld en hij heeft Chris gebeld. Hij kwam met een grote schoen en de hond aan. De hond heeft hem gevangen. Die spin hoop ik nooit meer tegen te komen, wat een eng beest!!!!!!

We moesten donderdag weer voor graad 4 staan. Maar nu waren er 3 kinderen bij gekomen van de boerderij. We hebben ze weer laten tekenen. Ik vroeg ook of ze nog werk moesten maken aan de docent die er normaal staat maar dat hoefde niet. Hier zitten ze niet met een strak programma als in Nederland.
Ik merk wel dat de kinderen het nog wel lastig vinden om mij te verstaan.

Vrijdag was het sportdag. We moesten om half 7 er al zijn. Ik moest eerst bij het vlaggen helpen en daarna bij het kogel stoten. Daar moest ik de afstand meten. Het was ontzettend warm! Maar gelukkig was het om 12 uur al afgelopen.

Zaterdag was er weer sportdag. Gelukkig was het een heel stuk koeler want ze moesten de hele dag rennen. Sommige kinderen rennen echt tot ze er letterlijk bij neervallen. Er hadden ook veel kinderen kramp, maar ze zijn ontzettend fanatiek! Ik moest de bel luiden van de laatste ronde en de vlaggen dat ze konden beginnen. Toen de kleuters moesten rennen ging ik met een paar andere leraren bij de finish staan om ze op te vangen anders rennen ze zo een heel rondje i.p.v. een klein stukje. En wat zijn de kleine kindjes toch lief! Het was een leuke/gezellige dag.

Het was een leuke, maar wel vermoeiende week!

Liefs,
Saskia

  • 01 Februari 2015 - 23:00

    Barbara:

    Hi Saskia,

    Wat leuk om je verslag te lezen. Ik zie t bijna voor me. Een triljoen jaar geleden in de vorige eeuw

  • 02 Februari 2015 - 19:25

    Nikki:

    Hoi Saskia,

    Weer een mooi verslag, super leuk om te lezen! Ook goed om te horen dat je het naar je zin hebt en al zoveel lessen hebt gegeven. Waar is die foto van die spin ;-)? Je maakt mij wel nieuwsgierig na dit verhaal.

    Gr Nikki

  • 03 Februari 2015 - 16:08

    Saskia Kok:

    Ik was zo bang dat ik geen tijd had om een foto te maken! Als je op google red roman zoekt denk ik dat je het wel begrijpt waarom ik zo bang was.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Saskia

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 9692

Voorgaande reizen:

31 Januari 2019 - 11 Juni 2019

Suriname

16 Januari 2015 - 06 April 2015

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: