Vandaag braai, môre braai, saterdag braai - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Saskia Kok - WaarBenJij.nu Vandaag braai, môre braai, saterdag braai - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Saskia Kok - WaarBenJij.nu

Vandaag braai, môre braai, saterdag braai

Blijf op de hoogte en volg Saskia

01 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hallo allemaal,

De week is weer voorbij gevlogen! Het was een hele drukke maar geweldige week!

Zondag kwamen er 3 Nederlandse juffen. Ze kwamen op de school kijken en lesgeven.
Ze werden door een paar onderwijzers van hier ontvangen met een welkomstdiner. Wij mochten natuurlijk gezellig mee eten. De Afrikaanse docenten zeiden dat ik al goed Afrikaans sprak en kan verstaan. Mooi compliment toch?

Maandag ging ik weer met mijn groepje werken. Het rekenen gaat al steeds beter. En met de 2 kinderen waarmee ik hun naam probeer te leren schrijven gaat het ook steeds beter. Het gaat niet heel snel maar we komen er wel.
Ik heb van mijn stageschool uit Nederland een boekje meegenomen waarin de kinderen tekeningen van Nederlandse dingen hebben gemaakt met hun foto en hun naam. Ik heb bij graad 3 nu ook een boekje gemaakt over Zuid-Afrikaanse dingen. Ik heb het boekje uit Nederland gegeven en over Nederland verteld. Ze waren heel geïnteresseerd en vonden het heel bijzonder dat hun tekeningen naar Nederland toe gaan. Zelf komen ze namelijk vaak niet uit hun eigen dorp. Toen ze klaar waren en de juf nog weg was heb ik met de kinderen hoofd schouders knie en teen in het Nederlands gezongen. Dit vonden ze geweldig om te doen!

Dinsdag hebben we na school met de Nederlandse onderwijzers en Afrikaanse onderwijzers met auto’s en een busje rond gereden en wat gedronken. Ik zat in het busje. Het was heel gezellig maar mijn oren tetteren nog na van het geschreeuw van de Afrikaanse onderwijzers. Ook waren er kinderen op school aan het rieldansen. Dit is een dans dat ze in deze regio dansen. Ik vroeg of de kinderen het mij wilden leren. Dit vonden ze heel grappig, want ik bakte er niets van! Het gaat veel te vinnig (snel).

Woensdag hebben Danielle en ik geholpen met de lessen van de Nederlandse juffen. We gingen aan alle graden in 2 dagen les geven. Dit waren kunstlessen, wiskunde spelletjes en sociaal/emotionele lessen. Het was een strakke planning en veel voorbereiding, maar ontzettend leuk. De kinderen waren ook heel erg enthousiast.
’s Middags zijn we met Hans en Joke naar de oorlogskloof geweest. Daar zagen we een grote schildpad op de weg lopen en een groep bavianen.

Donderdag gingen we weer verder met de lessen. Om 5 uur kwamen de onderwijzers omdat de Nederlandse juffen spelletjes mee hadden genomen en uitleg wilden geven. Dit was heel gezellig. Daarna werd er een evaluatie gehouden met wat tips. Het was leuk om te zien dat punten die mij opgevallen waren die anders zouden kunnen, zij dat ook noemden.
Daarna werd de avond afgesloten met, hoe kan het ook anders, een braai. Dit was heel gezellig.

Vrijdag gingen we stiekem ontbijten met de juffen. Eigenlijk moet je voor het ontbijt betalen maar ze hebben altijd heel veel over dus vonden we dat het wel kon. Na afscheid genomen te hebben zijn Danielle en ik weer naar school gegaan. 1 docent had met de braai iets te diep in het glaasje gekeken en was niet naar school gekomen. Ik ben toen voor de groep gaan staan. ’s Avonds werden we uitgenodigd voor een braai. Het was weer een leuke avond.
Zaterdag hebben we een middagje aan de verslagen voor school gewerkt. Daarna gingen we weer naar een braai toe. Daar was ook afval vlees. Dat zijn de hersenen, tong, benen, maag en nog meer vieze dingen van een schaap. Ik heb een hapje geproefd maar dat is niet voor herhaling vatbaar. Gelukkig was er ook normaal braai vlees. Daarna hebben we nog bij iemand gekuierd (bij iemand zitten, wat drinken, kletsen enz.)
Vandaag hebben we nog wat gegeten waar we vrijdag ook gebraaid hadden en zaterdag gekuierd. We hebben nu potjiekos gegeten. Dat is vlees, groenten en aardappelen wat in 1 pot boven een vuur wordt klaargemaakt. Heel lekker! Het is wel ontzettend warm, maar gelukkig zijn er ventilatoren in het huisje waar ik nu voor zit.
Ik kom hier zeker niet om van de honger, na al dat gebraai. Er is ook altijd meer dan genoeg voor iedereen. Ik denk dat ze bezig zijn om me vet te mesten, want ik ben volgens iedereen veel te dun. Dat krijg ik vaak genoeg te horen, zelfs van een paar kinderen. Ze zeggen dan: jy is te dun, jy moet meer kos eet!


Liefs, juffrou Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Saskia

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 9677

Voorgaande reizen:

31 Januari 2019 - 11 Juni 2019

Suriname

16 Januari 2015 - 06 April 2015

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: